Wie wij zijn en hoe wij ons gedragen komt voor uit alle ervaringen die wij ons leven opgedaan hebben. Deze ervaringen ontstaan al vroeg in onze jeugd. Al deze ervaringen samen zowel positief als negatief vormen wie wij zijn, wat we belangrijk vinden en hoe we ons daar vervolgens naar gedragen. We kunnen dan spreken van gedragspatronen. Over het algemeen helpen deze gedragspatronen bij ons dagelijks functioneren. Door je opvoeding en ontwikkeling heb je jezelf bepaalde basis normen en waarden eigen gemaakt. Met andere woorden, wie je bent en wat jij belangrijk vindt in het leven. Dit vormt de kern van wie jij bent. Vanuit deze kern heb je rollen die jij in je leven vervult. Denk hierbij aan de rol als zoon/dochter, broer/zus, vriend/vriendin, partner, werknemer, ouder of leidinggevende.
In de kern ben je dezelfde persoon maar vanuit de rol die vervult kan het zijn dat het gedrag wat je laat zien anders is. Hierbij kan het gebeuren dat er situaties op de pad komen waarbij je geconfronteerd wordt met mensen die anders zijn, anders denken en zich anders gedragen. Dit kan een conflict opleveren zowel intern (met jezelf) als extern (een conflict met anderen). Vaak ervaar je hier ongemak van in de vorm van teleurstelling, onzekerheid, confrontatie met je zelfbeeld, confrontaties met anderen, weerstand, ongemak of ongenoegen. Dit zorgt voor een bepaalde disbalans in je functioneren.
Om de balans in je functioneren weer terug te vinden is het belangrijk om te kijken naar jouw gedrag. Wie ben ik, wat vind ik belangrijk en waarom is dat eigenlijk zo? Wat is de reden dat ik het lastig vind om in bepaalde situaties te handelen of de omgang met bepaalde type mensen lastig vind? Door bestaande gedragspatronen en stijlen te gaan onderzoeken kan je bestaande patronen doorbreken waarbij je jezelf meer helpende patronen aanleert.
Herkennen van gedrag
Het leven bestaat uit vallen en opstaan. Zowel in je privé situatie als in je professionele ontwikkeling kan je dit tegen komen. Geen enkele verandering vindt plaats zonder het ervaren van ongemak of pijn. Pijn en ongemak maken ons ervan bewust dat je gedrag in bepaalde situaties je niet verder brengen en er verandering nodig is om weer in balans te komen. In veel gevallen lukt het je om hier zelf inzichten in de krijgen en stappen te ondernemen, maar soms lukt het je niet bepaalde patronen te herkennen omdat deze je zo eigen zijn dat je ze niet meer ziet. Je spreekt dan over je blinde vlek. Iedereen heeft een blinde vlek. Hoe meer je bereid bent om te onderzoeken wie je bent, wat voor effect jou gedrag heeft op anderen heeft en waar dit gedrag vandaan komt, des te kleiner wordt jou blinde vlek.
Een coach van LIFO Solutions kan je helpen om deze blinde vlekken te leren herkennen je zelfkennis te vergroten en je begeleiden bij je persoonlijke ontwikkeling.
Communicatie
Het werken in een organisatie gaat altijd gepaard met communicatie. Dit kan op verschillende niveaus. Je kan te maken hebben met communicatie op teamniveau, management niveau en directie niveau. Daarnaast kan je in je werkt te maken krijgen met communicatie met klanten, cliënten, patiënten en netwerkpartners. Ondanks dat je te maken krijgt met verschillende mensen om je heen blijft er één constante factor, en dat ben jezelf. Met sommige mensen verloopt de communicatie prettig maar met een bepaalde mensen verloopt de samenwerking en het contact minder soepel. In veel situaties wordt er gekeken naar het gedrag van de ander waarbij mensen niet of weinig naar hun eigen houding en gedrag kijken hoe zij de situatie zouden kunnen veranderen en sturen. Hierbij is een belangrijk gegeven dat je een ander niet kan veranderen. Je kan alleen jezelf veranderen.