Samenwerken in een team

Wat kan je doen als de samenwerking in een team (nog) niet lekker verloopt?

De samenwerking of communicatie binnen het team loopt niet lekker. De afdeling hangt als los zand aan elkaar. De werkdruk is (te) hoog. Er wordt weinig gebruik gemaakt van elkaars krachten en kwaliteiten. Er heerst een gespannen sfeer op de afdeling, maar waar dat precies aan ligt is onduidelijk. Het team is minder gemotiveerd of het werkt met minder plezier dan voorheen.

In bovengenoemde situaties staan meestal de vakinhoudelijke competenties centraal en wordt minder gelet op de persoonlijke sterke eigenschappen en gedragsvoorkeuren. Bovendien is er geen taal om de eigen gedragsvoorkeuren te benoemen, laat staan dat er voldoende ruimte en begrip is voor de hebbelijkheden en eigenaardigheden van anderen. Er kunnen allerlei fricties ontstaan, waardoor zich miscommunicatie voordoet en dit kan weer aan de basis staan van conflicten of stress binnen het team, waardoor de realisatie van doelstellingen belemmerd wordt.

“Een team is een groep mensen die werkt aan een gemeenschappelijk doel. Hierbij zijn ze voor het resultaat van elkaar afhankelijk”.

Vooral dat laatste is zeer belangrijk om in gedachten te houden. Als je namelijk voor een goed resultaat van ELKAAR afhankelijk bent, is het erg belangrijk dat je binnen het team volgens bepaalde normen en waarden met elkaar omgaat.

Dit houdt ook in, dat je elkaar helpt als je ziet dat een collega het even niet meer weet.

Hoe beter jullie als team in staat zijn om elkaar aan te vullen en te versterken des te beter zal het resultaat uiteindelijk zijn.

De LIFO® methode zal hierbij een goed instrument zijn.

Het is belangrijk voor een team om elkaar beter te kennen. Als je namelijk meer van elkaar afweet en je weet wat de ander bezighoudt, of wat zijn of haar drijfveren zijn, dan kun je daar in communicatieve zin op focussen.

Elkaars LIFO® stijlen kennen kan hierbij helpen. Als je hier rekening mee houdt, zullen teamleden “on speaking terms” kunnen blijven. En dat is belangrijk, want tenslotte gaat ieder teamlid voor hetzelfde doel. Uiteraard is iedereen verantwoordelijk voor een klein onderdeel van het doel, maar het einddoel is alleen maar haalbaar als alle onderdelen uiteindelijk bij elkaar komen.

Wanneer kun je spreken van een team?

Een team is meer dan een groep losse individuen die min of meer toevallig op eenzelfde afdeling werkt.

We spreken van een team als er sprake is van:

  • Een duidelijk omschreven gemeenschappelijk doel dat bindt en verbindt
  • Betrokkenheid van teamleden bij het doel en bij elkaar, er is een wij gevoel
  • Duidelijke verdeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden
  • Heldere werkafspraken en procedures
  • Onderling vertrouwen, waardering en respect
  • Open communicatie. Men spreekt met elkaar in plaats van over elkaar
  • Flexibele aanpassing c.q. effectief om kunnen gaan met veranderingen

Successen delen

In een echt team zijn successen een gezamenlijk resultaat. Ieders bijdrage hierin wordt erkend en succes wordt samen gevierd. Teamleden werken samen vanuit gedeelde overtuigingen dat ze als team, meer kunnen presteren dan ieder afzonderlijk. De teamleden bieden elkaar collegiale hulp aan en waarderen elkaars bijdrage en inzet. Het teambelang staat vóór het eigen belang. Doen zich meningsverschillen of conflicten voor, dan worden die op basis van respect besproken en opgelost. Centraal staat steeds het gezamenlijk doel en niet het individuele doel.

De LIFO® methode en het ontwikkelen van gedragssterktes

Door een LIFO® programma te volgen in individuele coaching en/of groepstraining ontstaat zelfkennis en een beter begrip voor anderen. Het levert jezelf en je organisatie voordelen op.

Uw LIFO® profiel versterkt:

  • Communicatieve vaardigheden
  • Leiderschapsvaardigheden
  • Verkoopvaardigheden
  • Conflicthantering  
  • Loopbaanontwikkeling 
  • Teamvaardigheden
  • Klantgericht handelen  
  • Persoonlijk effectiviteit       
  • Leervaardigheden
  • Management development
  • Competentie management
  • Coachingsvaardigheden
  • Veranderingsmanagement
  • Werving & selectie
  • Onderhandelingsvaardigheden

Het LIFO® model is een niet-normatieve beoordelings- en ontwikkelingsmethode. Met behulp van een online vragenlijst kan in kaart worden gebracht aan welke persoonlijke gedragspatronen iemand de voorkeur geeft in voor hem gunstige omstandigheden en in conflict- of spanningsomstandigheden, waarbij in beide omstandigheden spraken kan zijn van productief gedrag of contraproductief gedrag.